Rīgas sabiedriskā transporta elektroniskajai norēķinu sistēmai (e-talons) nav priekšrocību salīdzinot ar iepriekšējo norēķinu sistēmu, tās lietošana un uzturēšana 13 gados izmaksās vismaz 140 miljoniem eiro, konstatējusi Valsts kontrole (VK).
Neskatoties uz būtisko sadārdzinājumu, RP SIA “Rīgas satiksme” pirms lēmuma pieņemšanas par kopīga uzņēmuma dibināšanu ar Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S, izveidojot SIA “Rīgas karte”, lai ieviestu elektronisko norēķinu sistēmu, nenoteica sasniedzamos rezultātus un neizvērtēja pieaugošo izmaksu pamatojumu iepretī sabiedriskā transporta lietotāju un pakalpojuma sniedzēju ieguvumiem, nra.lv informēja Valsts kontroles komunikācijas speciāliste Egita Diure.
Rīgas Satiksme, neizmantojot pretendentu atlases sarunu procedūras nolikumā noteiktās tiesības pieprasīt papildu informāciju par noteiktiem izdevumu posteņiem piedāvājumos, kurus bija iespējams salīdzināt, noslēgusi līgumu ar uzvarētāju, kura iesniegtās izmaksas bija par 1,064 miljoniem latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā.
Lai arī Rīgas Satiksme bija tiesīga piesaistīt pieejamos ES fonda līdzekļus 2007.-2013.gada plānošanas periodā, kapitālsabiedrība to nedarīja.
VK uzskata, ka izvēlētais e-talona ieviešanas modelis ar kopīga uzņēmuma starpniecību, nepamatoti palielinās sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas un tarifus, kā arī prasīs papildus Rīgas nodokļu maksātāju naudu kompensācijām pārvadātājam.
Rīgas Satiksme ekonomiski nepamatoti ir apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu 13 gados samaksāt līdz pat 22 800 000 eiro (Ls 16,034 milj.) vairāk, nekā to savā piedāvājumā bija apņēmies veikt pats darījuma partneris. Elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana ar kopīga uzņēmuma starpniecību Rīgas Satiksmei 13 gados izmaksās līdz pat Ls 7,445 milj. vairāk, nekā sistēmu uzturot pašu spēkiem, jo saskaņā ar kopīgā uzņēmuma dibināšanas līgumu šāda summa tiks izmaksāta dividendēs otram dalībniekam.
Turklāt Rīgas Satiksmes saņemtās dividendes no SIA “Rīgas karte”, kas saskaņā ar biznesa plānu 13 gadu laikā var sasniegt līdz pat Ls 7,750 milj., nebūs jāiekļauj aprēķinos par Rīgas Satiksme zaudējumiem un piešķiramo dotāciju, tādējādi par šo summu nesamazinot ar dotāciju kompensējamos zaudējumus.
VK arī konstatēja, ka Rīgas Satiksme 2009.gadā trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem iekasējusi Ls 594 221, prettiesiski palielinot maksu par braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.
VK secinājusi, ka izveidotā atlaižu sistēma netiek efektīvi pārvaldīta, jo tā nenodrošina viedkartei piesaistītā atvieglojuma zaudēšanu brīdī, kad pasažieris ir zaudējis atlaides saņēmēja statusu.
Likumības revīzija “Rīgas pilsētas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas sabiedriskajā transportā efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām” veikta 2008 un 2009.gadā.
http://www.nozare.info/valsts-kontrole-e-talona-projekts-nepamatoti-palielina-bilesu-cenas/
Foto:
BNS, Edijs Pālens/LETA
Uškovs un Bemhens
Salīdzinot mēnešbiļešu cenas 25 Eiropas valstīs, jāsecina, ka Rīgā mēnešbiļete visām mēneša dienām visiem transporta veidiem un maršrutiem ir septītā dārgākā. Luksemburgā, kurā vidējā alga ir 5,6 reizes lielāka nekā Latvijā, sabiedriskā transporta mēnešbiļete maksā tikpat, cik Rīgā. Lētāk nekā Latvijas galvaspilsētā abonentbiļete mēnesim vai 30 dienām ir Somijas, Beļģijas, Austrijas, Spānijas, Slovēnijas, Slovākijas, Maltas, Igaunijas, Čehijas galvaspilsētā. Visās šajās valstīs vidējās algas ir augstākas nekā Latvijā.
Tas nozīmē, ka rīdzinieki sabiedriskajā transportā šobrīd ir spiesti tērēt ievērojamāku daļu no saviem ieņēmumiem, starp 25 Eiropas valstīm pat vislielāko. Rīgas sabiedriskā transporta mēnešbiļetes cena ir aptuveni deviņi procenti no vidējās algas, savukārt Oslo, Luksemburgā, Helsinkos, Vīnē, Madridē, Valletā tikai divi procenti. Gandrīz tikpat liela daļa no algas sabiedriskam transportam ir jātērē arī Maskavas un Bulgārijas iemītniekiem.http://nra.lv/latvija/riga/satiksme/134104-nabadzigaja-latvija-teju-dargakas-menesbiletes.htm
Tas nozīmē, ka rīdzinieki sabiedriskajā transportā šobrīd ir spiesti tērēt ievērojamāku daļu no saviem ieņēmumiem, starp 25 Eiropas valstīm pat vislielāko. Rīgas sabiedriskā transporta mēnešbiļetes cena ir aptuveni deviņi procenti no vidējās algas, savukārt Oslo, Luksemburgā, Helsinkos, Vīnē, Madridē, Valletā tikai divi procenti. Gandrīz tikpat liela daļa no algas sabiedriskam transportam ir jātērē arī Maskavas un Bulgārijas iemītniekiem.http://nra.lv/latvija/riga/satiksme/134104-nabadzigaja-latvija-teju-dargakas-menesbiletes.htm
Ierosināta lieta pret Ušakovu par informācijas slēpšanu biļešu cenu lietā.
Administratīvā rajona tiesa ierosinājusi administratīvo lietu par Rīgas mēra Nila Ušakova ("Saskaņas centrs") informācijas slēpšanu biļešu cenu lietā, pastāstīja politologs Gatis Puriņš.
Puriņš paskaidroja, ka tiesa nolēmusi uzlikt par pienākumu Rīgas pašvaldības uzņēmumam "Rīgas satiksme" sniegt Puriņam 2013. gada 16 oktobra iesniegumā pieprasīto informāciju. Puriņš arī norāda, ka kā apstrīdēšanas institūcija informācijas nesniegšanai bija Nils Ušakovs, kurš pašvaldības uzņēmuma kapitāla daļas tur personīgi.
Puriņš norāda, ka Informācijas atklātības likumā noteiktā kārtībā bija vērsies "Rīgas satiksmē", lūdzot informāciju par radikālās sabiedriskā transporta biļešu cenu celšanas pamatojumu, taču faktiski nekādu informāciju nesaņēma, jo par nodokļu maksātāju līdzekļiem uzturētā kapitālsabiedrība to uzskata par komercnoslēpumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru